Alla inlägg under december 2008

Av Linnea - 26 december 2008 02:37

Jag önskar att det var som på film. Att musiken bara kunde komma från luften när man ville. Det skulle vara sån musik som verkligen passar. Visserligen räcker det ofta med en bra ljudanläggning men hur ofta har man det när man känner för det? När man sitter i en skogsglänta med sin käraste eller när man har snöbollskrig med sina vänner? Tänk vad coolt om någon skulle få för sig att åka runt och spionera på folk  och gömma sig i buskarna/snödrivorna eller vad det nu är, med sin asgrymma musikanläggning  och spela en passande låt. Vilken affärsidé! ... eller inte.

   Det vore ju inte lika magiskt. 

Av Linnea - 26 december 2008 00:54

Jag vill åka till Afrika! Det verkar annorlunda där. Med annan kultur och andra traditioner. Man kanske dansar vilt till bongotrumma runt elden under festliga tillfällen. Gör man det? Jag vet inte. Jag borde nog åka dit och kolla.

   Jag har inte rest mycket. Men jag har rest tillräckligt mycket för att ha hunnit tröttna på turiststränder, turistaffärer och museum. Några veckors afrikavardag skulle vara intressant. Fast vardagen är ju inte så lätt för så många där har jag förstått. Om jag var där så skulle jag vilja leva enkelt men inte fattigt. Jag skulle dansa, träffa människor, lyssna till och spela afrikansk musik. Sån musik som Amadou et Mariam spelar skulle jag lyssna till. Sån musik vill jag ha! Och så vill jag se massa coola djur. Lejon. Som Aslan. Aslan vill jag träffa! Fast han bor i Narnia...

    Indien verkar också intressant. Jag vill sitta och dricka the med lite gött folk. Ida skulle nog passa in där. Jag har fastnat för indiska mönster, har en sjal därifrån som är ungefär den vackraste sjal jag sett. Käka indisk mat, lära mig laga indisk mat, försöka testa lite hinduism och buddhism och klappa en vild ko är en del av det som skulle uppta resten av min tid där.

 "Dansa, lyssna på musik, spela musik, uppleva människors traditioner" ... Jag verkar bestämt lite kulturintresserad...  

Av Linnea - 18 december 2008 20:37

Att åka buss eller gå när man har gått om tid är ganska skönt  ändå. Jag gillar till och med att ta en lång väg genom en grå omgivning så länge jag har musik i öronen. Det är ofta Kimya Dawson som sjunger i mina öron nuförtiden. Kimya Dawson, Kvinnan vars låtar spelas i min absoluta favoritfilm; Juno. Hennes ärliga, fina men ändå inte smöriga - texter som kommer rakt från hjärtat träffar mitt. Dessa tillsammans med de härliga melodierna gör mig bara så himla glad.


 "and we'll pray, all damn day, every day,
that all this shit our president has got us in will go away
while we strive to figure out a way we can survive
these trying times without losing our minds 

we won't stop until somebody calls the cops
and even then we'll start again and just pretend that
nothing ever happened"
 
 - Loose Lips 


Det känns också som att det finns lite lekfullhet i hennes texter. Lyssna på Tree hugger. 

   Hon är också med i det sköna bandet The Moldy peaches tillsammans med bl.a Adam Green. Ja, det är knappast att överdriva när jag säger att kvinnan är helt otroligt megafantastisk!

Av Linnea - 14 december 2008 16:58

Om man bor i Karlstad eller på Hammarö så går man oftast på spelningar när det annordnas för att slippa det annars ofta uttråkande sätt att spendera sin helg på.

   Om man nu bor i Karlstad kanske man tycker att dessa spelningar är ganska monotona, icke varierande, eller hur man nu ska beskriva det.  Men i fredags blåstes mina besvikelser iväg av två band som gjorde kvällen värd! Astronauter med sin vackra akustiska musik och License to party sitt härliga funk-sound, spelade riktigt skön musik som jag hoppas få höra mer av!

Av Linnea - 14 december 2008 16:00

I somras var jag på POPKOLLO, världens bästa musikläger för tjejer alltså. Där fanns helt underbara musikintresserade människor, studios med allt vi behövde och grymma ledare. Alla tjejer mellan 12-18 (tror jag) borde anmäla sig nästa år! Jag var på Popkollo electro i Hultsfred.
När jag var där träffade jag Emilie och vi började skapa egen musik. Någon dag senare anslöt Michelle till vårat band: Electro sisters. Problemet var att vi alla bodde så långt bortifrån varandra. Malmö-Stockholm-Kd. Michelle skapade sitt egna projekt och Emilie och jag höll kvar vid vårat eget. Men det är svårt att skriva texter över telefon. Så vårat projekt går långsamt framåt, men vi är peppade som fan och det är det viktigaste!


Vårat musikprojekt:

 www.myspace.com/electrosisters ( Bli gärna vän och lämna ett avtryck!)


Michelles musikprojekt:

www.myspace.com/www.myspace.com/PhaedrasRage


Av Linnea - 14 december 2008 15:20

Jaha, nu är det söndag igen. Dessa dagar brukar kännas lite deppiga. Helgen är slut, det är grått ute, man sitter hemma uttråkad och spenderar dagen vid datorn och väntar på att något ska hända. Så brukar iallafall jag spendera mina söndagar. Men nu har jag ändrat mig lite. Jag tror att jag börjar gilla söndagar. Lite. Eller så är det bara något visst med den här söndagen. Att skolan är nästan över och jag har köpt några klappar. Jag har massa tid och lyssnar på musik och får lust att spela in egen. Men mitt problem är alla musikprylar är så dyra. Jag vill spela in akustisk musik med min gitarr och min röst och jag vill spela in elektroniska synthmelodier och trummor. För allt det här behövs:

En gitarr, röst, mic, dator, sladdar, synth, ett musikprogram som man kan spela in i  och ett som man kan göra trummor i. Jag saknar:

sladd från synth till dator, inspelningsprogram och en fungerade mic. Jag har en mic som inte funkar men det hjälper inte mig. Jag vet nämligen inte om det är micen det är fel på eller att den inte funkar i datorns ljudkort...

... vilket betyder att jag kanske måste köpa inte bara en sladd för några hundra och musikprogram för femtusen utan kanske också ett externt ljudkort för några tusen. Det är inte billigt och jag vill göra musik. Jävla ipred-lag. Om du inte fanns så skulle jag få ladda ner ett program.

   Hur kommer detta sluta? Kommer folk inte att ha råd att göra musik? 

   

Av Linnea - 11 december 2008 19:21

När man var liten ville man alltid ha snö till jul. Det skulle snöa stora flingor sådär fint och långsamt som det gjorde förr i tiden. Och kallt skulle det vara också.

   De senaste åren har iallafall jag struntat i att tro att det ska bli en vit jul. Det blir ju aldrig snö på jul ändå så det är onödigt att hoppas. Idag snöade det iallafall och det gjorde det rätt i! Ida och jag hade snöbollskrig och jag tror att till och med Ida blev lite road fast hon avskyr snö. (Gud må förlåta henne) Det började med en liten oskyldig hög snö på Idas rygg och slutade med en nedbrottad Ida som bad om nåd (ungefär).Hon lyckades iallafall inte brotta ner mig.

   Förutom en fin snöeftermiddag så finns det mer att vara glad för. För imorgon är det ju lussevaka i Folkets hus! Då blir det spelning med bl.a ASTRONAUTER som är ett band bestående av två personer som jag bara träffat en gång. Jag hörde dem jamma lite och blev intresserad av deras musik. De verkar vara goa människor också! :) Se dem imorgon!

Av Linnea - 9 december 2008 22:24

Idag har både Anna och jag skaffat blogg! Delvis som en hyllning till Anna. (Vad ska man annars ha en blogg till?) Hon har nämligen namnsdag idag och det är ju mäktigt! Så nu är det bara femton dagar kvar tills man får fira igen! För då har jag namnsdag!


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards