Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Jämtländskt.

Av Linnea - 25 januari 2009 17:59

Det är söndag. Jag sitter vid datorn och bläddrar i min spelningslista. Efter tio sorgsna sånger på raken (!) dyker spår 121 upp. Det är låten: Höglund har blivit gammal, skriven och sjungen av Kjell Höglund, som man självklart kan ha anat. Gud så underbart det är att höra honom berätta, om hur han upplever samhället och sitt liv, om man nu borde beskriva det så, på jämtlandsdialekt. Jag antar att det är det iallafall, jag är ingen expert på Norrlandsdialekter, jag vet bara att han är därifrån och att jag gillar det, liksom jag gillar Annika Norlin och hennes sätt att sjunga. Jämtländska borde väl räknas som norrländska? Landskapet ligger ju i Norrland. Höglund har blivit gammal är iallafall en låt värd att lyssna på, i de flesta stunder enligt mig. När man precis sett en film som får en att gråta eller bara är på somrigt trallhumör.  Det är såna tillfällen jag testat. Som när jag och Såfi satt i ett av skolans omklädningsrum och var fnittrigt glada eller som precis nu.

 
 
Karin

Karin

20 februari 2009 21:51

Kjell Höglund är en bra kille han!

http://karinekman.wordpress.com

 
Linnea

Linnea

28 februari 2009 13:45

Du har allt fin smak du Karin!

http://spiksnea.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea - 14 augusti 2009 01:20

  Jag gjorde ett litet projekt. Slet så mitt knä svälde upp. Aj.     ...

Av Linnea - 15 maj 2009 23:18

Har du alltid gått och tänkt att du skulle vilja höra mig prata om mens i radio? Nu kan du göra det! Gå in här: http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/program/index.asp?date=2009-05-08&programID=54 Tryck på 08.00-08.30 Tryck på play, men tryck fram ca 1...

Av Linnea - 14 maj 2009 22:21

Nationella prov är som att ha sås mellan tänderna. Det är rätt mycket sås mellan tänderna nu. Det är det det är. Det finns inte så mycket mer. Sås sås sås... Sås utan något till. Med massa stickor i. Som fastnar och sitter kvar. Det blir lite småäckl...

Av Linnea - 30 april 2009 14:56

Framtidsarbeten suger.  Men snart ska vi åka härifrån. Chill med dill och extacy! // Speaksnea & Immacule                     ...

Av Linnea - 30 april 2009 00:03

Det är otroligt vad allt i barndomen var bra! Jag menar alla böcker, kassettband, filmer, teveprogram, all musik som föräldrarna lyssnade på. Sagor och historier som mamma och pappa läste eller kassettbanden som Peter Pan och de andra som tilltal...

Ovido - Quiz & Flashcards